بث تجريبى

رئيس مجلس الإدارة و رئيس التحرير
حــــــسن اللـــــــــــــبـان
مستشار التحرير
د / السيد رشاد برى

سبب تأخر عرض فيلم “خيال مآته” لأحمد حلمى

364

 

كتبت : ندى عرفة

دارت تساؤلات عديدة حول عدم عرض فيلم “خيال مآته” لأحمد حلمي حتى الآن بالرغم من إعلان فريق العمل عرضه فى وقفة العيد ولكن لم يحدث هذا حتى الآن .

 

كشف المؤلف “عبد الرحيم كمال” عن موعد عرض الفيلم ، قائلاً :  إن فيلمه الجديد سيعرض فى حفل الليلة من أول أيام العيد ولم يكشف عبد الرحيم كمال عن أسباب تأجيل عرض الفيلم .

 

ومن جهته أوضح الناقد أ”ندرو محسن” ، سبب عدم عرض الفيلم ، قائلاً : إن الأزمة في التوزيع ، وهذا تسبب ايضاً فى عرض فيلم الكنز 2 ببعض السينمات فقط.

 

وكتب أندرو عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك قائلا: استكمالاً لحالة العبث في عروض أفلام العيد، عندنا حالتين يستحقوا التأمل هما الكنز 2: الحب والمصير وخيال مآته والاتنين أفلام لنجوم ومنتظرين.

 

واضاف: الكنز 2 من المفترض إنه جاهز وخلصان من بدري، واتعرض في افتتاح مهرجان العين في شهر إبريل، لكن ده مايمنعش انه لحد دلوقتي الفيلم متوزعش في كل القاعات اللي المفروض هيتعرض فيها، في وسط البلد رغم إنه اتقال هيتعرض بداية من السبت وبعدين قالوا السبت بالليل، الفيلم مجاش أصلا بعد ما سألت في سينما كوزموس و سينما ليدو، ومش عارفين هيشتغل يوم الأحد بداية من الساعة كام، في حين إن الفيلم اتعرض عادي في سيتي ستارز. وده معناه إن في حاجه مش مفهومة تخص التوزيع.

 

وأوضح: خيال مآتة بقى الفيلم ما اتعرضش في أي حته من اللي سألت فيهم وغالباً ما اتعرضش خالص و بردو محدش عارف هيتعرض امتى، ده بعد ما الفيلم اتقال إنه هينزل الخميس وبعدين اتأجل للسبت. وديه هنا مش مشكلة توزيع، الفيلم أصلاً لحد فترة قريبة كنا بنقرأ أخبار عن تصويره، تصويره أيوه مش مراحل ما بعد الإنتاج، يعني الفيلم اتقفل في حوالي أسبوع أو أقل، ده رغم إن آخر فيلم قدمه أحمد حلمي كان من 3 سنين، يعني كان ممكن يعمل فيهم 3 أفلام كاملين أنا ما أفتكرش إن كان في استهانة بالصناعة أو بالمشاهد زي اللي بنشوفهم دلوقتي .

 

  

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print

الأكثر قراءة

فيديوهات

التعليم