عاجل

افتتاح مخبأ موسوليني من زمن الحرب العالمية الثانية أمام الجمهور في روما
روسيا: نقل باريس حاملة طائرات “شارل ديغول” إلى قيادة الناتو دليل على تآكل سيادة فرنسا
الإمارات تكافح للتعافي من أسوأ موجة هطول أمطار في تاريخها
مخاوف أمنية تلقى ظلالها على دورة الألعاب الأولمبية الصيفية في باريس
إيران تجري ثلاثة اختبارات على الأسلحة الهجومية في وقت واحد
بايدن : إيران تريد تدمير إسرائيل ولن نسمح بمحو الدولة اليهودية.. سندخل الحرب
وزير الخارجية الصيني : على الولايات المتحدة أن تتوقف عن “اعتبار نفسها فوق الجميع”
# زمان يافن…. صورة وفنان
#   💞 اجمل ماقيل في حق النساء :_
بسبب فصل التيار الكهربائي رجل أعمال مصري يلقى حتفه داخل مصعد
# أهل الإحسان ….
البردونى
جيش الاحتلال الإسرائيلي يرتكب جريمة ضد الإنسانية (وسط قطاع غزة) راح ضحيتها 520 شهيدًا
مكارم الأخلاق

كيف تنقذ نفسك من كورونا

نصائح مهمة
علشان تصاب بالفيروس لازم يدخل من ال3 منافذ دول، غير كده مش هيدخل.
يعني إيه؟
يعني الفيروس مبيتنقلش من الجو، مبيتشمش، مفيش كائن هلامي في الهوا هنشمه ويموتنا، دي شائعات، الفيروس كمان مبيخترقش الجلد..
يعني من الآخر، علشان تصاب بالفيروس، لازم تكون لمست/قبلت/ عانقت شخص (أو جسم صلب) عليه الفيروس، وبعدها رفعت إيدك لأنفك أو فمك أو عينيك، وبعدها الفيروس بيبدأ يخش لجهازك التنفسي علشان يهاجم جسمك.. من هنا فكل الكلام اللي جاي ده لو التزمت بيه بنسبة كبيرة فأنت هتحفظ نفسك من الإصابة بالفيروس بنسبة كبيرة ومش بس بتحفظ نفسك وإنما بتحقظ آلاف وربما ملايين البشر:
.
1- متحطش إيدك خالص على بوقك أو مناخيرك أو عينيك، ولو مبتقدرش تتحكم في ده انتقل لرقم 2 .
2- اغسل إيدك بالماية والصابون لمدة 20 ثانية، حك إيديك الاتنين جامد بحيث تزيل أي جراثيم عليهم، دول متوفرين عند أي حد، مش لازم ديتول، مش لازم كحول، (لو وُجد فأهلا وسهلا) لكن الماء والصابون كافيين جدا. أول كومنت هتلاقي فيه أفضل طريقة للغسيل.
3- بلاش سلام ولا تقبيل، طاب لو سلمت أو قبلت؟ متحطش بعدها إيدك على عينيك أو بوقك أو أنفك، اغسلها 20 ثانية الأول.
4- بلاش خروج من البيت، ولو خرجت بلاش تلمس أجسام غريبة، حافة كرسي المترو، ماكينة التذاكر، متسندش إيدك على السلم الكهربا، متحطش إيدك على السنّادات اللي فوق، بص، من الآخر، أول ما تخرج من بيتك حط إيدك في جيبك ومتخرجهاش إلا للضرورة القصوى، أظن بسيطة دي
5- متعطسش غير في منديل وبعدين ارميه علطول، معاكش منديل، يبقى امسح في كمك، آه متتكسفش، حط وشك في كوعك على الهدوم واعطس فيه، بس اوعى تعطس أو تكح في إيدك. دي أسرع وأخطر وسيلة لنقل الفيروس.
6- الكمامات ملهاش لازمة لو أنت مش عامل في المجال الطبي، المناديل ومطهر كحول (60% أو أكثر) هتكون أفيد، متشجعش جشع تجار الأزمات وتشتري كمامات بأضعاف تمنها الأصلي.
7- لو حسيت بأعراض الفيروس، واللي هيا ارتفاع درجة الحرارة (فوق 37.3)، السعال (الكحة الناشفة المستمرة)، الرشح، وأعراض الإنفلونزا التانية، بالترتيب كده، يبقى انزل على أقرب مستشفى، ولو مش متوفر، يبقى اعزل نفسك، وبلاش سلام ولا خروج من البيت خالص.
8- لو عملت كل اللي فات ده الفيروس مش هيهزمك بإذن الله، ولو حصل وأصبت بالفيروس فالإحصاءات لحد دلوقتي بتقول إن نسبة الشفاء منه عالية،
9- ابني أو بنتي صغيرين أعملهم ايه ؟
بعد قرار وقف الدراسة وقفوا الدروس كلها والسناتر والتجمعات والخروجات، وخليني هنا أطمنك علشان متقلقش، لحد دلوقتي نسبة الوفيات من سن سنة ل 9 سنين 0%، ومن سن 10 لحد 40 سنة النسبة 0.2%، وبعدين بتزيد في المرضى مسبقًا بأمراض مزمنة زي الضغط والسكر والتدخين
.
لو فتحت السوشيال ميديا هتحس إن العالم نهايته قربت، وهتلاقي أجواء من الرعب والخوف ودول ضررهم أكبر بكتير من الفيروس نفسه، الناس في أمريكا وأوروبا نزلوا يخلصوا على كل المنتجات في السوبر ماركت بسبب سيطرة الذعر عليهم، ده مش صحيح، إحنا في معركة مع الوقت، بنحاول نكسب وقت لصالح البشرية، هنلاقي علاج أو لقاح بإذن الله، لكن لحد ما ده يحصل فدورنا هو تقليل عدد الإصابات لأدنى حد ممكن من خلال اتباع الإجراءات اللي فاتت دي.
الله المستعان

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Print
booked.net
موقع الرسالة العربية